PBS

In 2011 zijn we gestart met  PBS  met als doel:

Een veilige omgeving scheppen die leerling- en leerkracht vriendelijk is en bevordert dat leerlingen zich sociaal gedragen en zo goed mogelijk presenteren.

De kern van de PBS in 6 pijlers

1. PBS staat voor een schoolbrede aanpak, overal zijn de afspraken hetzelfde.
2. Preventie, het voorkomen van ongewenst gedrag is belangrijk.
3. PBS scholen bepalen hun basiswaarden. Deze zijn op de Spinaker:

Veiligheid: We zijn rustig                                                                          
Verantwoordelijkheid: We zijn zuinig op onze spullen
Respect: We houden rekening met elkaar

4. Gedrag wordt in kaart gebracht en vormt de basis voor verdere begeleiding.
5. Er is een nauwe samenwerking met ouders en waar nodig met instanties buiten school.
6. PBS wordt geborgd door regelmatig te onderzoeken of aan alle PBS voorwaarden wordt voldaan.

 

Op basis van deze waarden worden er gedragslessen gegeven. Deze lessen worden gedeeltelijk ook met foto’s ondersteund en het gedrag wordt regelmatig en onverwachts beloond. Op elk moment van de dag kan een leerling een fiche krijgen voor de beloningsbuis in de klas.

Het resultaat van PBS is een veilig, voorspelbaar en positief schoolklimaat, waarin elke leerling optimaal kan profiteren van het geboden onderwijs.

De resultaten van PBS

-          Leerlingen voelen zich veiliger
-          Gedragen zich socialer
-          Vertonen minder probleemgedrag
-          Laten betere schoolprestatie zien
-          Gebruiken hun leertijd optimaal
-          Worden minder vaak slachtoffer van fysiek of verbaal geweld, zijn weerbaarder
-          Voelen zich meer betrokken bij het leerproces

Lees hier meer over PBS